الجمعة، 6 مايو 2011

محمد باشا وشوية مواقف في حياتي

يااااااااااه بقالي فترة مجتش هنا وحشتني قوي المدونة واركانها ووحشني التواصل مع الاخوة المدونين والمدونات الا ان مشاغل الحياة بقى واخدنا.
طبعا كل الزوار وحشوني جدددددددددا، جيت بقى علشان اقف على بعض النقاط الي في حياتي وفرقت معايا قوي في الايام الي فاتت.
** الاستاذ محمد بن اختي طبعا بيتعلم الكلام ببقى هموت من الفرحة لما بكلم مامته ويسمعها بتقولي ازيك وتناديني باسمي ويقعد يعيط ويقول بووووووووبة ويصر على اخد التليفون علشان يكلمني ........ وطبعا بقى هو مش بيقولي في المكالمة التي تتطول او تقصر غير بوووووبية بطريقة زي الثكر ببقى هدخل جوه التليفون علشان ابوسه وطبعا مامته بتنقل ليا طقوس كلامه معايا التي تبدء من اخذه للتليفون وجلوسه على احدى الخداديات منفردا بنفسها علشان يكلمني تحسوه شخصية كده من يومه.

(( كمان الاستاذ محمد عنده بوارد بلطجية كده متعرفوش جايبها منين لابابه كده ولا خاله كده ولاعمه كده ..بس يصحى الصبح يبص حواليه كده بعصبيه وهب على وش مامته الالم محترم علشان تقوم تجبله المممممممممم وطبعا اذا لم تنساق له سوف تجد نتيجة رهيبة تتمثل في انه يقوم بفتح التلاجة ويقوم منزل كل ما بها من محتويات ويعيش حياته وتبقي هي الي جبته لنفسه واذا كان عجبكم... وياويلنا لو ملاقاش الباااااااادي والبيددددددددددا "الزبادي والبيض يعني المسلوق" اذا به يجلس عند الباب وحالة من الهسترية من الخبط على الباب قال يعني هينزل يجيب الزبادي والبيض من الشارع.

طبعا عقب افطاره وتغيير البابييييييييز على حد قوله ..اذا به يقوم جايب الاسددال لتيتااااااااا علشان تتطلع بيه يتفرج على البوبووووووو "البوبي" وياسلام لو تيتا مش سمعت الكلام بيحاول الدفة على جدوه ويقوم داخل ليه الاوضة ويادددددددددددديدي "يعني يا جدي" علشان يقوم يخرجه ولو جده فايق بيقوم معاه مش فايق بيروح لمين بقى .....لبوووووووووولة "خاله بلال" وده في الغالب بينفذله كل رغباته بيلف بيه ارجاء المجاورة الي ان يتعب ليس الحج محمد الي بيتعب ده خاله وفي الاخر بيدخل بقوة جبرية ليتفقد البيت بان ينادي على كل الاعضاء باسميهم والتي هي كالاتي بوووووووبة ....طااااااااااااااا، ماااااااااااامي "رقيق الواد"

ولو نام بيكون في الغالب نص ساعة علشان يستانف يومه من جديد.

((( في دعاء ليه مفعول جامد معايا في الحياة لم ادعي بيه الا وقدر ربي الاجابة هذا الدعاء هو رضيت بالله ربا وبالاسلام دينا وبمحمد صلي الله عليه وسلم نبيا ورسولا" لم ادخل في موضوع وادعي بهذا الدعاء الا ورضاني ربي احسن رضاء واكرمني كرم جامد.

(( "اللهم اكفني السوء بما شئت وكيف شئت انك على ما تشاء قدير يانعم المولى ونعم النصير" لم اخف من شي او قلقت من موقف وقمت بالدعاء بهذه الكلمات الا وصرف ربي عني السوء بحوله وقوته.

(( اصدقائي والمقربين ليا بحس ببركة دعائهم ليا في كل موقف في حياتي ، وبالاخص امي التي دائما ما تكون قلقة بشاني والتي مهما بذلت من اجلها لااوفيها حقها والله بارك لي ربي فيها وحفظها لي من كل سوء.

((حسبي الله ونعم الوكيل .. لم اقولها في موقف الا وثبتت لي الايام انني على حق وكم من موقف تثبته لي الايام اني كنت على حق وان الله اخذ لي حق مرة واثنين من كل من ظلمني واتي عليا فحسبي الله ونعم الوكيل.

((لاتعامل الناس كما يستحقوا ولكن عاملهم كما يقول لك الله .


ليست هناك تعليقات:

إعلانات

المشاركات الشائعة