الاثنين، 23 مارس 2009

اللهم بصرني بالحق


كتير الإنسان بيبقى واثق في نفسه وفاكر أن قرارته ايا كانت هي دي الصح، وفجاءة يلاقي نفسه تايه مش عارف ايه الصح والغلط

وبيبقى نفسه في اي اشارة تقوله أنت كده صح أو أنت غلط.


أغالبية قرارتي الي اخدتها في حياتي أثبتت ليا الأيام أنها فعلا أنها الصح ولو كنت خدت قرار غير كده كنت هبقى غلطانة ، ويمكن دي من نعم ربنا عليا أنه دايما بيبصرني بالحق .


الا اني اليومين دول متلخبطة مش عارفة أخد أي قرار مش عارفة أنا صح ولا غلط، هل كل الي حواليا صح وأنا الي غلط ولا أن الي ماشية ضد التيار، وبعدين ماهو ده العادي في حياتي دايما بمشي ضد التيار وبتثبت ليا الايام اني صح واني كنت حكيمة وقت القرارت دي اشمعنى المرة دي حاسة اني زي الريشة الي في مهب الريح كلمتين يخلوني يمين وكلمتين يجبوني شمال مش ركزة على حال ، مش عارفة مالي

هل المفروض اني أكون مع راي الاغلبية علشان أكون صح ولا أصر على رأي وقرارتي الي بتمثل حياتي الي انا هعشها ومحدش هيعشها غيري.

مش عارفة حقيقي أيه الصح وأيه الغلط تعبت بقالي فترة كبيرة في حالة من عدم الارتكاز ومش قادرة اخد اي قرار .

في النهاية وقبل اي شي هدعو ربي أن يبصرني بالحق ، وأن يدبر لي فاني لااحسن التدبير قولووا آمين وياريت كل حد يدخل عندي هنا يدعيلي بأن ربي يبصرني بالحق

هناك 17 تعليقًا:

غير معرف يقول...

اللهم بصر بدورتي بالحق ..اللهم بصر بدورتي بالحق ... اللهم بصر بدورتي بالحق

أحيانا الانسان بيكون فاكر نفسه صح في كل حاجة بس لو كل الناس اللي حواليه اجمعت على ان قراره في شئ معين غلط فهنا لازمن نقف شوية مش كل قراراتك هتكون صح لازم اتخاذ الخبرة والحكمة والعظة من الاخرين والاستفادة منهم

ونصيحة ليكي استخيري ربنا في كل شئ يدور بعقلك وفي كل ذرة في حياتك وربنا هيبصرك بالحق ان شاء الله
تحياتي

قلب ينبض بالحب يقول...

أيامنا الحلوة
**********
ايامنا الحلوة الي فعلا طول وانتي معايا ايامي بتحلو على ايدك يا شوشو، هقولك حاجة ومش عارفة هتتفقي معايا فيها ولا لا اصل لو كل الناس شايفين ان الامر ده صح لانهم شيفينه من وجهة نظرهم هما وبيقيموه وفقا لشخصيتهم هما مش بوجهة نظري انا ولا بافكاري ولا بمفاهيمي ولا وفقا للي رسماه لنفسي والي بتمنى اوصل ليه ياروح قلبي هما شافين ان الموقف كويس وان القرار بتاعهم صح بخلفيتهم هما مش بخلفيتي انا، ولا انتي رايك يا مشمشة دمتي لي اخت وتؤام الروح

Mafrousa يقول...

انا جيت
بتسـأليني على جديد يا قلب ابيض مليان بالحب
هههههههههههههههه
ما هو اي جديد حكتبه حيفرس برضه
ههههههههههههههههههه
بصي يا قمرة انا من راي ايامنا الحلوة
استخيري الله فى كل خطوة و فى كل قرار
و ربنا ينور بصيرتك و يلهمك القرار الصح
و على فكرة اغلب الناس بتبقى صح لنفسها اما لغيرها مش دايما
المهم استخيري الله
ووكليه فى انه يلهمك بالحلول فهو خير من توكلين
و على فكرة الاستخارة مش شرط تشوفى رؤية
سيبي نفسك لربنا و ماتتعبيش عقلك بالتفكير و انتى ربنا يختارك احسن حاجة
ربنا ينور بصيرتك يارب
و يلهمك بالتصرف الصح
سلام
اروح اشوف حاجة تفرس اكتبها
ههههههههههههههههههه

جنّي يقول...

السلام عليكم

نسأل الله تعالى ان يبصرك بالحق ..

عليكي بالدعاء وصلاة الاستخارة ..

وليس بالضرورة ان رأي الاغلبية هو الصح ..
اختاري بعد الاستشارة والاستخارة لمن تثقي في خبرتهم واخلاقهم .. وقالوا :

لا خاب من استشار ولا ندم من استخار ..

واذا خيرتي بين امرين اختاري ايسرهما ..

واختاري ما يرضي ربك ولا تختاري ما يسخط الله تعالى ..

تحيتي

غير معرف يقول...

ان شاء الله ربنا هيبصرك بالحق والخير ليكى ان شاء الله
وزى ما قلت لك قبل كده اعملى استخارة كتير وفكرى كويس وبراحتك خالص وبلاش رأى حد يأثر عليكى لان كل اللى حواليكى بيفكروا على حسب رؤيتهم هما ووجهه نظرهم مش رؤيتك انتى ولا وجهه نظرك

وان شاء الله اللى فيه الخير ربنا يقدمه ليكى

غير معرف يقول...

انا اللى كتبت التعليق اللى فات على فكرة

mostafa rayan يقول...

ربنا يبصركبالحق
صلي استخارة وادعي وربنا هيكرمك
بس حياتك ملكك انتي ماتخليش حد يتدخل فيها بما لا يرضيكي
ربنا يبصرك للحق يا صديقتي العزيزة مرة تانية

_____________

انا قرأت بوست كل سنة وانتو عثاثيل
هوحلو وجميل وكل حاجة بس انا اضايقت قوي من جملة( بلا وكسة على الرجالة)
ليه بس كدة يا بدرية في رجالة كتير حلوين قوي وزي الفل والورد كمان
بلاش تخبطي في الحلل ههههههه
تحياتي ليكي مرةتانية

نواره يقول...

ربنا يبصرك بالحق
اما بالنسبه لفكره الصح مفيش حاجه اسمها صح مطلق
لكن فى حاجه مناسبه ليه من وجه نظرى وفى وقت معين وظروف معينه وممكن تكون فى وقت تانى وظروف تانيه اشوفها انها مش مناسبه ليه كل دا وانا نفس الشخص اللى اتغير الوقت والظروف بس
تخيلى بقى الناس كل واحد بيحكم من منظوره هو افكاره هو وشروط القيمه الخاصه بيه واللى فى الاغلب غير متوافقه مع شروط القيمه الخاصه بك
وربنا يوفقك الى الاصلح دائما والانفع لكى وليس مجرد الصح
http://5ater.blogspot.com/

صيدلانيه طالعه نازله يقول...

كتير قوي بنمر بحاله التخبط في إتخاذ القرارات خصوصا اما بتبقي مصيريه و من المستحسن ان تاخدي رأي الناس اللي بتثقي في رأيهم و تفكري فيه حتي لو متعارض معاكي وكل ده طبعا بعد الاستخاره و انشاء الله ربنا يهديكي لسواء السبيل آآآآآميييين يارب العالمين

قلب ينبض بالحب يقول...

واحدة مفروسة
**********
ميرسي قوي على مجاملتك الرقيقة دي يا بسكوته خالص مالص ، مش عارفة ااقولك ايه على رقتك دي وفعلا أنا هسمع وكلام ايامنا الحلوة وربنا يرزقنا حسن الصواب ودايما منورني يا مثكرة خالص

قلب ينبض بالحب يقول...

جني
****
ياهلا يهلا بالحكمة كلها منورني يافندم كتير بارك الله فيك وادام حكمتك ودمت بكل خير، وعلم وينفذ ان شاء الله

قلب ينبض بالحب يقول...

بسمة عبد الباسط
**************
كلامنا مش هنا لنا لقاء على الشات ياقمر وربنا يديمك ليا خير صديقة

قلب ينبض بالحب يقول...

مصطفى ريان
*******
ربنا يستجيب لدعائك يا مصطفى يارب، وصدقني أنا واثقة أن الدنيا لسة فيها رجالة زي الفل ورجالة بجد مش نص نص بس خد بالك انا قايلة الوكسة على أي نوع منهم دمت بكل الخير ودمت دايما متفائلاً

قلب ينبض بالحب يقول...

نواره
****
اهلا بيكي يافندم وفعلا وجهة نظرك بان مافيش شي اسمه الصح مطلق تمام والي بنراه اوقات صح اوقات تانية كتير مش بيقي صح بالمرة بس اما بنفكر بالعقل وبالاستشارة بتكون الدنيا وردي دمتي بكل الخير

قلب ينبض بالحب يقول...

صيدلانية طالعة نازلة
******************
اهلا اهلا يا دكتورة منوراني، فعلا حالة التخبط ديه انا عيشها بشدة اليومين دول ومش عارفة اخد اي قرار دعواتك يا دكتور بالخير ودمتي بكل الخير ، تحياتي ومودتي

mimi يقول...

اللهم أمين ....
أسلوبك حلو أوي ،، حاسة انك انسانةدافية أوي ورقيقة
وربنا يديمها عليكي نعمة ويحفظها من الزوال
ويبصرنا كلنا بالحق

قلب ينبض بالحب يقول...

مي مي
****
ربنا يكرمك يا قمرية ويجعلها مش اخر زيارة ودايما منوراني وميرسي على الدعوات القمراية دي

إعلانات

المشاركات الشائعة