الأربعاء، 30 ديسمبر 2009

سنة راحت بالسلامة وسنة جاية بابتسامة



كلها ساعات وهنودع سنة كاملة وهنستقبل سنة جديدة أتمنى من الله أن تكون سنة مليانة بالسعاادة علينا كلنا، بس العبرة مش بسنة مرت من عمرنا وسنة جديدة هتتبتدي العبرة مش بالأيام الي بتمر بينا ...العبرة بالي عملناه فيها وقدرنا ننجزه فيها .


لو بصينا لحالنا هنلاقي أن أغلبنا بيعيش بعشوائية قوي يعني بيصحي من النوم إلى بيروح شغله ويجي منه ويقعد قدام التلفزيون أو الكمبيواتر أو بينزل يخرج مع صحابه أو يقعد على القهوة أو لو بنت يبقى شغل وترتيب البيت وغيرها من امور نسائية ...هنلاقينا عايشين حياتنا كده من غير هدف فيها ...اه اغلبنا عايش من غير هدف بيبدء يومه ويقعد يستني نهايته مش راسم ليوم هدف يطلع بيه بيصحي علشان ينام .


هلاقي حد هيقولي بطلي فلسفة... دي مش فلسفة أحنا جاين وعايشين على الارض لهدف كل واحد منا لينا هدف في حياته ،ربنا أما خلقنا كان خلقنا علشان نعمر الارض نفيد ونستفيد مش علشان ناكل ونشرب وننام ونتجوز ونخلف وبس ده كله حلو بس مش كل شي .. بداية السنة الجديدة فرصة للوقوف مع النفس والمراجعة وأحدد ياترى أيه هدفي


_ علاقتي بربي هل محتاجة تتقوي وتبقى في حالة أحسن


_ علاقتي بأهلي محتاج أقويها وأصل رحمي ولا أنا كده شكرا


_ علاقتي بمعارفي هل محتاجة اصفي نفسي من كل زعل شيله من الناس واكون صافي ولا هفضل شايل من الي حواليا وفاكر ليهم كل شي وحش


_ عملي هل محتاج اطور نفسي في بعض المهارات ولا أنا كده تمام والحمد لله


_ للمتزوجين علاقتنا بالطرف التاني هل هي على مايرام ولا الامر محتاج لعمرة وتجديد وتتطوير


_ علاقتي بزملائي واصدقائي ياترى خسرت مين وكسبت مين ومين غلطت في حقه ومين انا تمام معاه



أكيد في أمور تانية غير الي ذكرتها بس بجد الايام الي بتعدي مش هنعرف نرجعها ، محتاجين نقف واقفة نفتكر ايه الي قدرنا نحققه وايه الي مقدرناش وليه مقدرناش نحققه .



كمان محتاجة الي يدخل هنا يشركني بأوقاته السعيدة الي مرت عليه في 2009 ويتمنى ايه في 2010 انا هبدا اهو


طبعا 2009 شفت فيها أغلى إنسان ليا بعد أمي وأبويا وأخواتي وهو روح قلب خالتوه وحياتها كلها والي هيدخلها المورستان قريب "حمادة" ذلك الملاك الذي عندما يضحك اشعر بالدنيا ضحكت ليا في ضحكته.


كمان كان فيها فرح اخويا الغالي واختي الغالية سمسم ومرمر وربنا أكرمهم ببناء اسرة سعيدة.


كمان خبر قراية فاتحة أعز اصدقائي على قلبي دعواتكم بالخير ليها


كمان في 2009 بقيت صافية قوي وقدرت اسامح ناس كتيرة واصبح قلبي ولساني لايحمل لهم غير كل الحب في الله


وايه تاني يابيبيو وايه تاني والله في نعم كتير ربنا اكرمني بيها بس مش حاضرة الان على البال .



المهم اتمنى أن 2010 تبقى فيها كل مايرضى عليا ربي وأهلي ويسعد أختي وزوجها وابنها ويكرم اخي في دراسته ، واتمنى لكل الي اعرفهم كل خير وكل ما يتممنوه وكل سنة وأحنا بالف خير وسعادة وحب ونقاء وصفاء وهدوء بال يااااااااااااااارب وفي الاخر بحبكم لاخر نفس ليا في الحياة

الخميس، 17 ديسمبر 2009

الأم الثانية

بالأمس رن جرس التليفون ففتحت الاتصال لأجد على الطرف الأخر أحدى معارفي وبعد السؤال والاستفسار عنها وأخبار أولادها وزوجها أكدت لي أن حياتها كلها تمام ولايعكنن عليها حياتها غير حماتها ، فهي الوحيدة التي تمثل العقبة في حياتها

فزوجها والحمد لله يحبها وتحبه ورزقه وفير وما يعننا عليها حياتها التي تفترى عليها أشياء لااساس لها، علاوة على أنها كثيرة الكذب على الرغم من أنها حاجة لبيت الله ، أخذت نفس كبير وقلت لها يا حبيبتي استحمليها أكراما لزوجك وعلى قدر محبتك لزوجك استحمليها فإذا بها ترد عليا لولا خوفي من الله لدعيت عليها بالموت وأقسمت أنها ليست معها فقط لظنت أنها هي التي تغضبها ولكن مع زوجة ابنها الأخر ..

ولأني أعرف حماتها معرفة شخصية وأعرف أن صديقتي هذه لا تكذب لأنها إنسانة ملتزمة وتتقي الله لم أجادل معها كثيرا وطلبتها بأن تحتمل إلى أن يهدي الله النفوس ويهديها لها وأن تحبها مثل والدتها التي فقدتها منذ شبابها وأغلقت التليفون معها .

وانزويت أفكر بيني وبين نفسي هل لو كل حماة أخذت زوجة أبنها في مقام ابنتها أكيد ستجد من يخدمها بعينه ويتمنى لها طول العمر ولا يتمني لها أن يقصر الله عمرها وبعد الوفاة ستدعو لها وربما تتذكرها أكثر من أبنائها ، ماذا لو ركزت الحماة على سعادة أبنها بأن تحسن معاملة زوجته بدلا من تركيزها على أن تكون " فاطمة تعلبة " تلك التي تريد أن تسيطر على الجميع وأن تكون بمثابة الرجل والسيدة في في نفس الوقت والأمر والناهي الذي لاترد له كلمة لاغية شخصية أبنائها ومن ثم يطلق على أبنائها أنهم أولاد أمهاتهم وأنهم معدومي الشخصية .

وحتى يكون الأمر حيادي فأن لزوجة الابن دور أيضا لكسب حماتها بأن تأخذ نية رضاء زوجها من خلال حسن معاملة والدته التي لولا هي ما كان وأن تراعي كبر سنها وأنها تحتاجهم من حولها وأن تجعلها بمثابة أمها التي لاتغضب من تصرفاتها مهما فعلت بها ، أعتقد أن لو فعلت كل زوجة أبن كل هذه الأمور ستكسب زوجها وأمه ويرضى الله عنها ويرضى عنها زوجها .

وفي النهاية همسة في أذن كل زوج .. عزيزي الزوج كن حكيما ومرن واجعل الحق دائما سيد الموقف فلا تأتي على حساب زوجتك فتخسرها ولا على حساب أمك فتكسرها ..كن ماسك العصا من الوسط حتى لاتكسر


الثلاثاء، 1 ديسمبر 2009

الشنكووووووووووتي اتجوز ياولاد


اخيييييييييييرا ياولاد الولد الشنكوتي اتجوووز ، اه وربنا اتجوز الحمد لله تخلصنا من واحد من الاخوة المدونين بالامس وفي قاعة الفردوس بنادي ظباط النقل تخلصت العزوبية من ايهاب وسلمته للحسناء غدغودة .



وطبعا فرقة وحوش المدونين كانت مشرفة القاعة ومنورة النادي كله بقيادة خيخة والذراع الايمن لها "دوبة" والذراع الايسر" شاهي " وام المدونين الحنون "فاتيما" وكمان البسكوتية بتاعتنا "ميرا" كانت منورانا وطبعا أنا " بيبوووووووووووو" كانت متواجدة وطبعا ياولاد كان العنصر الرجالي بيمثل عنه الأخ "عسقول" الي بيشوف كتير من أخواته المدونين البنات وبيعمل انه مش شايف ولاسامع ربنا يرزقه الصبر علينا .



طبعا بداية من نزول ايهاب من العربية واحنا الفرحة هتفط من عينينا ووسط نوبة من التهليل والتصفير علم ايهاب بوجود فرقة الصعقة وكان فرحان موت ماشاء الله ، كمان الي كان محلي الفرح علاوة على ايهاب وغادة ...هوووووووووووبة اخت ايهاب الي سعدت بالتعرف عليها يوم حفل توقيع الكتاب بتاعي ومامتها الي رحبوا بينا ترحيب كما لو كنا حد من الأهل .." الله طيب مااحنا أهل برضه" ..فعلا ناس على خلق وطيبة واصل ماشاء الله عليهم وصافيين جدا من جوة ربنا يتم فرحتهم يارب يارب ... ولان الاستاذ ايهاب جه متاخر فاحنا يدوب دخل وقعد وروحنا سلمنا عليه وهب استاذنا ... بس والله ياايهاب فرحتنا بيك انبارح كانت غالية قوي علينا وانا شخصيا كنت فرحانة زي مايكون بلال اخويا الي بيتجوز ...صحيح انا اعرفك من حوالي اربع سنين بس والله كاني اعرفك من عشرات السنين ..يارب يارب يارب حياتك كلها تبقى فرح وهنا ياااااااااارب وربنا يرزقك بذرية صالحة لاننا واثقين انك هتكون اب صالح زي ما احنا متوسمين فيك انك زوج باذن الله صالح ... وفي النهاية بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

إعلانات

المشاركات الشائعة